Lichamelijke activiteit is belangrijk voor een goede gezondheid, maar door lichamelijke activiteit is de stijging van het energieverbruik slechts beperkt.

Die conclusie trekken wetenschappers die bij 300 proefpersonen gedurende 7 dagen de lichaamsbeweging en de gebruikte energie hebben gemeten. Het onderzoek is gepubliceerd in Current Biology.

Bewegen kost energie, maar na bepaalde mate van inspanning nam het energieverbruik niet verder toe.

Bij de 60% minst actieve proefpersonen name het energieverbruik bij extra inspanning nog licht toe, tot maximaal 200 kcal/dag. Maar daarboven stagneerde het energieverbruik.

De onderzoekers wijzen op het aanpassingsvermogen van onze stofwisseling. Volgens de onderzoekers past het lichaam zich bij extra inspanning zodanig aan dat minder energie wordt gebruikt voor het basaalmetabolisme.

Sporten leidt zelden tot een lager gewicht
De aanpassing van de stofwisseling is één van de oorzaken dat sporten alleen, zelden tot een lager gewicht leidt. Daarnaast wordt na het sporten wordt vaak meer gegeten of gedronken waardoor meer energie wordt ingenomen. Verder blijkt dat personen die intensief hebben bewogen, vaak daarna op de bank neerploffen. Het lichaam compenseert sport met luiheid.

Lichamelijke activiteit cruciaal
Dat je niet afvalt van sporten betekent overigens niet dat stilzitten goed voor je is. Minstens 30 minuten per dag flink actief zijn is belangrijk om het lichaam in goede conditie te houden.

Dieet helpt beter bij afvallen
Maar wil je afvallen, dan is er maar één advies: minder eten, aldus Klaas Westerterp (emeritus hoogleraar Humane Energetica aan de Universiteit Maastricht