Van enkele kilo’s te zwaar tot een veel te hoog lichaamsgewicht: het is vervelend om niet lekker in je vel te zitten en het kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Vaak zijn mensen al jaren in de weer om af te vallen. Soms lukt dit, maar meestal komt het extra gewicht terug ‘met rente’. Herkenbaar? De diëtist zal niet met een opgeheven vinger vertellen wat u wel of niet mag eten. Zij zal samen met u op basis van uw wensen en behoeften een stappenplan maken, waarmee u uw doel kunt halen zodat u ook op lange termijn lekker in uw vel zit.

Vaak horen we van cliënten dat ze verrassend weinig veranderingen hoeven te doen aan hun eetpatroon. Bent u bijvoorbeeld gewend om te ontbijten met brood? Dan laten we dat lekker staan – hoewel we misschien tips geven over de broodsoort en het beleg dat er op gaat. Houdt u van de Hollandse pot? Dan helpen wij u variëren met uw dagelijkse warme maaltijd, zodat u alle voedingsstoffen binnenkrijgt die u nodig heeft. Wij kunnen ons goed voorstellen dat u door de bomen het bos niet meer kunt zien: er zijn zoveel verschillende feiten en meningen op het gebied van voeding dat het moeilijk is om te beslissen wat wel of niet goed voor u is. De diëtist kan hierbij helpen.

Bent u een emotie-eter? Ook daar kan de diëtist u in begeleiden. De diëtisten die zijn aangesloten bij DCN hebben ruime ervaring rondom problemen die samenhangen met voeding, zoals troost-eten, overeten en negatieve gedachten bij eten.

Lees het verhaal van Lisanne, die onder begeleiding van een diëtist 55 kilo is afgevallen.

Mijn naam is Lisanne. Vijf jaar geleden was ik 18 jaar en woog ik bijna 130 kilo. Ik heb epilepsie en gebruik daarvoor medicatie. Vanwege deze aandoening kan ik niet sporten en door de medicatie ben ik in mijn puberteit enorm aangekomen. Ik zat hierdoor niet lekker in mijn vel. Vijf jaar geleden was het genoeg en heb ik contact gezocht met een diëtiste. Nu heb ik een gezond gewicht van 75 kilo.

Ik ben enorm gepest op school. Mensen oordelen gauw over wat ze zien aan de buitenkant, terwijl ze niet weten wat er van binnen speelt. Nu krijg ik complimenten over mijn uiterlijk.

Onder begeleiding van een diëtist ben ik begonnen met afvallen. We zijn gestart met calorieën tellen, zodat ik zicht heb op wat ik eigenlijk eet op een dag. Uiteraard heb ik niet gekozen voor een crashdieet, omdat dat wel snel maar geen blijvend resultaat oplevert. Het tellen van calorieën is eigenlijk een soort puzzel: wat heb ik nodig voor een gezond ontbijt, wat heb ik nodig voor een volwaardige avondmaaltijd, wat blijft er dan over voor overdag?

Natuurlijk gaat het afvallen niet vanzelf en zitten er wel eens mindere dagen tussen. Als het wat langer niet goed gaat dan bel ik m’n diëtist en dan maken we een afspraak. Ze is streng op de juiste momenten, maar heeft me ook geleerd dat af en toe snoepen prima kan – je mag jezelf soms best verwennen met iets lekkers. Ze heeft veel verstand van voeding en weet dingen die ik niet weet, dus als ik het even niet meer weet qua voeding kan zij me helpen.

Ik heb er vier en een half jaar over gedaan om een gezond gewicht te bereiken. Gezond eten is nu een leefstijl geworden waar ik me goed bij voel!